dinsdag 7 april 2020

Hoe ik de illustraties in "Mijn ode aan Karl de typist" maakte: Karl onder de douche


In de zomer van 2019 kocht ik in een prachtige kinderboekenwinkel in München een boek dat mij heel erg inspireerde. Het was gemaakt door de Duitse prentenboekenmaakster Antje Damm.

Ik hou erg van 'poppetjes tekenen' en uitknippen en er kleine scènes van maken, maar ik had nog niet eerder een boek gezien zoals Antje Damm's 'Der Besuch' (bij Bol.com alleen in het Engels verkrijgbaar), waarin de illustraties uit getekende en uitgeknipte poppetjes en meubeltjes bestaan. Toen ik zelf een prentenboekje wilde maken was ik er direct zeker van dat ik de illustraties op die manier wilde maken.

Ik heb Karl in verschillende situaties getekend en uitgeknipt. Met een grote kartonnen doos als 'vloer' en 'achtergrond' maakte ik kleine scènes die ik fotografeerde. Je kunt dat goed zien bij de illustratie van Karl onder de douche. Hierboven zie je de illustratie zoals die in het boek staat.

Op de foto hieronder zie je hoe 'de set' er uitzag toen ik deze illustratie als scène fotografeerde:



Hiernaast zie je de verschillende onderdelen van de scène:
Ik tekende en knipte Karl in z'n blootje. Van stukjes karton
maakte ik de douchekraan en een elastiekje werd de
doucheslang. Op de achterwand van de kartonnen doos
tekende ik wandtegeltjes  die met kleurpotlood wit maakte.
Daarna plakte ik er wat losse typemachine-letters op.
Op de grond tekende ik de vloertegeltjes en het doucheputje
en plakte ik een opstaand randje van een strook karton.
Het douchegordijn is gemaakt van een soort stevig
pergamijn-papier dat ik zig-zag heb gevouwen en
waar ik een barbeque-spies doorheen heb geprikt.
Karl bleef goed rechtop staan onder de douch omdat er,
niet zichtbaar, een klein blikje achter hem staat.

De witte waterdruppels en flessen badschuim op de
definitieve afbeelding heb ik pas aangebracht toen ik
de foto in een PhotoShop-bestand had gezet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten