woensdag 25 maart 2015

The imaginary world of Funny Girl # 2

Het avontuur is begonnen. Niet alleen het avontuur van The imaginary world of Funny Girl, maar ook mijn avontuur met Photoshop. Ik experimenteer al langer met foto's en tekeningen op de computer, maar het enige programma waar ik dat mee deed was paint. 

Ik heb twee heel creatieve kinderen die veelvuldig met Photoshop werken. Eva heeft mode-opleiding Amfi gedaan en prachtige modeboeken gemaakt met Photoshop. En Thomas gebruikt het programma veel voor zijn game-artist opleiding. Ze vonden het hoog tijd worden dat ik ook Photoshop ging leren en leggen me nu geduldig uit hoe ik er mee kan werken. Hoewel ik nu pas 1% van het programma ken, ben ik al helemaal verkocht! 

Gister maakte ik deze twee afbeeldingen:



Mijn idee van Photoshop was dat het nogal nep is. Photoshop heeft een negatieve bijklank doordat in de media iedereen maar als 'Miss of Mister Perfect' wordt gephotoshopt. Geen rimpels, geen vetrolletje, wittere tanden, zongebruindere teint. Daardoor kleven aan het woord Photoshop vanzelf ook de woorden 'nep' en 'onecht'.

Maar hoe anders is dat als je Photoshop gebruikt voor het maken van illustraties! Bovenstaande collage heb ik ook 'handmatig'gemaakt, toen zag het er uit zoals hieronder. Wat een verschil hé!


De handmatige collage maakte ik zo: ik printte op een A4 de boekomslagen van Keri Smith en van Make Map Art. Eerder had ik al drie Funny Girl-figuurtjes getekend. Die scande ik in mijn computer, printte ze, knipte ze langs de buitenste rand uit en plakte ze op de A4-ondergrond. 

De afbeelding in Photoshop ging in principe hetzelfde, alleen dan digitaal.
Dit zijn de bouwstenen van de Photoshop-illustratie; twee boek-covers en 4 zelfgemaakte tekeningetjes: 

 







Ik maakte een achtergrond door de foto's van de boeken in een Photoshop-document te scannen. Van de tekeningetjes maakte ik ook een scan, die ik vervolgens in het digitale document zette.
De witte achtergrond van de tekeningetjes liet ik op magische wijze verdwijnen door de 'Magic Wand Tool' in Photoshop. Heel grappig, het icoontje van dit hulpmiddel is een toverstokje, en zo werkt het ook echt!
Toen ik de Funny Girls op de handgemaakte collage had geplakt, kon ik het niet meer veranderen. In een digitale collage kan dat wel, hoe handig is dat?!
Nadat de girls op de goeie plek stonden, heb ik er nog een 'Drop Shadow' achter gephotoshopt, waardoor het net lijkt of ze vóór de achtergrond staan in plaats van dat ze er opgeplakt zijn. 


Ik ga Photoshop absoluut vaker gebruiken, in combinatie met handgemaakte collages. Intussen denk ik verder over The imaginary world of Funny Girl, haar wereld wordt in mijn fantasie steeds groter!

2 opmerkingen:

  1. Het is een prachtig programma maar je moet je er echt in verdiepen ... mijn laptop loopt er op vast dus ik moest het helaas verwijderen .... mooi geworden hoor je collage .... fijne dag ... gr. Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen