woensdag 8 februari 2017

There's a journey I must go on, and no more delay...

"Zo wil ik worden. Zo ga ik het spelen. Met plezier. En met obstakels onderweg ook. En met vluchtgedrag. En met weer terugkomen tot de kern. Want dat hoort er allemaal bij al schrijver. Denk ik...."

Bovenstaande schreef ik vorige maand. Niet wetende dat dat vluchtgedrag zo'n grote rol zou spelen. Maar ik ben weer terug aan het komen naar de kern!

To blog or not to blog, daar vluchtte ik in. Ik was mezelf helemaal aan het verliezen in het idee van bloggen. Ik zette een heel NIEUW blog in de steigers, niet deze, maar eentje met de naam Mollie Octavie Petterson. In Wordpress. Spiksplinter.
Ik was alleen nog maar bezig het blog in de steígers te zetten en merkte dat het me leeg trok. Ik kreeg er geen energie van, sterker nog, het bezorgde me alleen maar stress. Bovendien leidde het me af van mijn doel: het maken van mijn boek! Dat ik me toch weer zo overtuigd heb laten afleiden, ik sta er zelf van te kijken. Ik dacht echt dat ik pas kon beginnen aan mijn boek als dat nieuwe blog er zou zijn! Ik geloofde dat echt. Over vluchtgedrag gesproken...


Nu ik officieel begonnen ben/probeer te beginnen aan mijn boek, lijkt het wel alsof ik Mollie opnieuw wil/moet uitvinden. Alsof ik van nul af aan moet beginnen. Het maakt me onrustig en onzeker. Terwijl ik haar helemaal niet op nieuw hoéft uit te vinden. Ze is er al, al bijna een jaar, ze zit ín mij en het enige dat ze wil is er uit!
Ik vind het lastig om te schetsen, te proberen, kladjes te maken. Dat proces speelt zich voor het grootste deel in mij hoofd af. En toch heb ik het idee dat ik het pas goed doe als ik eerst schets, probeer, experimenteer. Dat het op die manier móet, dat schrijvers dat zo doen. Maar als ik begin, wil ik meteen 'voor het echie'. Niet te veel schaven aan hoe het er uit komt. Dat deed ik al, waarom heb ik dan nu het idee dat het niet goed genoeg is, dat het anders moet? Zouden andere schrijvers dat ook hebben? Het valt niet mee om 'schrijver te spelen' zo...

3 opmerkingen:

  1. Goed van jou, het inzicht, het erkennen en dan de actie. Hier ook zoiets: willen, aarzelen, vluchten, onrust, een stapje, blij ..... vluchten uhh...... en terug naar de kern. Ik volg je.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel plezier met je reis naar het boek. Gaat vast heel leuk worden.

    BeantwoordenVerwijderen